Sosialt entrepenørskap

Sosialt entreprenørskap er et begrep som har fått stadig mer vind i seilene de senere årene. Men hva er egentlig sosialt entreprenørskap og hvorfor er det flere og flere bedrifter som ser på seg selv som sosiale entreprenører?

Article image

Det handler om å utvikle en teknologisk løsning eller tjeneste som bidrar til å løse et sosialt problem. Det trenger nødvendigvis ikke være en ny oppfinnelse, men en forbedring av en eksisterende løsning.

Løsningene blir ofte skapt av mennesker som selv har erfaring med et uløst samfunnsproblem. Løsningene blir da utviklet i god dialog med målgruppen. 

Dette var tilfellet i Motitechs spede start tilbake i 2012. Etat for sykehjem i Bergen kommune hadde som mål å oppnå høyere aktivitetsnivå blant beboere på byens sykehjem. Men mangelen på motivasjonsfaktorer gjorde at de ikke fikk resultatene de ønsket seg.

Noen minutt for minutt filmer fra Bergens gater publisert på DVD-plater ble den viktige  motivasjonsfaktoren som senere skulle utvikle seg til filmbiblioteket Motiview. Et konsept som ble skapt i tett samarbeid med ansatte i helsesektoren.

I 2017 ble Motitech kåret til årets sosiale entreprenør av selskapet Ferd Sosiale Entreprenører. Her trakk juryen blant annet frem at Motitech har en klar sosial misjon, og bidrar til både helsebringende og sosiale løsninger.

– Her snakker vi digitalisering i praksis! Det er mye snakk om fintech, men medtech er minst like viktig. Motitech kombinerer innovative digitale løsninger med trening for å øke livskvaliteten blant eldre og personer med demens. Dette er en vinn-vinn situasjon for alle involverte, sa juryleder Johan H. Andresen under prisutdelingen.

Sosialt entreprenørskap handler om å skape sosial eller samfunnsmessig verdi framfor å utelukkende skape verdi for aksjeeiere.

Related articles

Jon Ingar Kjenes on the stage receiving the award

In tough competition with four other candidates, Motitech AS was named the Social Entrepreneur of the Year 2017.

Les mer